zaterdag 13 april 2013

Blog 10

Zo, het zit erop, ik ben klaar met de cursus 10 dingen. Als laatste komt in blog 10 de evaluatie.  Door de cursus heb ik een goed beeld gekregen van de Web 2.0 toepassingen. Een aantal van de toepassingen gebruikte ik al aktief, zoals het sociale netwerk Facebook via de iPad en het mobiel internet via de iPhone.

Nieuw voor mij  waren Google Drive, Picasa en Symbaloo. Het meest leerzame onderdeel van de cursus was het onderdeel Blog schrijven. Het is moeilijk om wat je geleerd hebt al schrijvend over te brengen op andere mensen.

De komende jaren gaat er veel veranderen in de bibliotheek en daar zullen de sociale media een grote rol in spelen. Het zal voor de gebruikers en voor het personeel even wennen zijn, maar uiteindelijk zullen deze media hun plaats in de bibliotheek gevonden hebben. Uiteraard zullen er leners blijven die enkel willen weten waar een bepaald boek staat en niets te maken willen hebben met die digitale snufjes.

Trouwens Facebook is voor de nieuwe generatie al weer ouderwets. Volgens de jongeren is het Microblog Tumblr, een systeem waar je tekst, foto's, filmpjes, links en muziek openbaar kunt delen. Met Facebook kun je goed chatten, maar verder is het best saai.

Al met al een leuke cursus, maar het kostte mij veel energie...
  

8 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd rupsje, de eindstreep gehaald. We hebben nu weer tijd om een boek te lezen of een film te kijken. Maar....we hebben veel geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd rupsje! Tumblr ken ik niet, ik zal het eens gaan bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd!

    Er is niet alleen tumblr hoor ;) er zijn ook diensten als snapchat, instagram, vine en ga zo maar verder.

    Wat bij sociale media altijd van belang is: sluit het aan op wat ik doe/wil en dat is de belangrijkste vraag. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd, je hebt het gehaald :-)! 'k Heb mijn thuiswonende kinderen (18 en 20) nog gevraagd naar Tumblr. Die zien daar (nog) niets in, houden het voorlopig bij Facebook en de jongste zit ook op 'Insta'(-gram). En ik hoor net van ze dat Twitter bij de jeugd alweer 'uit' is. Zo snel kan dat dus gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jantien,

    lekker he, dat het klaar is. Dat hebben we toch maar gefikst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties


    1. ja heerlijk dat we klaar zijn, wij hebben een schouderklopje verdiend.Tot donderdag.

      Verwijderen